
Aizraujoši un nedzirdēti fakti par F1
Sporta derības ir kļuvušas par neatņemamu sporta pasaules sastāvdaļu, gada gaidītākais motosporta notikums Pirmās Formulas pasaules čempionāts nav izņēmums. Skatītāju uzmanību piesaista ne tikai spraigās sacensības un talantīgie piloti, bet arī unikālās tehnoloģijas un inženierija, kas tiek izmantota formulu izgatavošanā un piešķir tām neticamu ātrumu un jaudu. Lai padarītu F1 posmu skatīšanos vēl aizraujošāku, Fenibet un Spins lv piedāvā labākās F1 likmes Latvijā. Lasi tālāk, lai uzzinātu interesantus, pārsteidzošus un vēl nedzirdētus faktus par pasaulē prestižākajām autosacīkstēm.
Izmaiņas pilota ķermenī
F1 pasaules čempionāta trases atšķiras pēc grūtības pakāpes, bet gandrīz visas trases ir 305 kilometrus garas. Tas nozīmē, ka viens sacensību posms vidēji ilgst 90 minūtes. Kas šajās saspringtajās minūtēs notiek ar F1 pilota ķermeni? Tas pārdzīvo milzīgu fizisku stresu, tam nākas izturēt palielinātu gravitācijas spēku līkumos, bremzējot un palielinot ātrumu. Papildus tam formulas kabīne mēdz sakarst līdz 50 grādu karstumam. F1 piloti viena posma laikā zaudē līdz pat 3 kilogramiem. Neliels labojums – piloti izsviedrē 3 kilogramus. Lai arī formula ir aprīkota ar 1,5 l ūdens tvertni, kas savienota ar braucēja ķiveri, piloti izjūt dehidratāciju, spēku izsīkumu, koncentrēšanās zudumu un reizēm pat krampjus.
Iespaidīgi skaitļi
Vienas formulas izgatavošanai nepieciešamas vairāk nekā 80 000 detaļas. Lai tās precīzi savienotu, nepieļaujot pat ne mazāko kļūdu, nepieciešamas aptuveni 150 000 cilvēka darba stundas. Ārēji F1 spēkrati izskatās gaužām vienkārši, bet patiesībā to radīšana ir īstens pulksteņmeistaru vai juvelieru cienīgs šedevrs. Runājot par formulas ražošanas un ekspluatācijas izmaksām, tās ievērojami atšķiras no komandas un sezonas. F1 komandas kopējās izmaksas var svārstīties no 50 miljoniem līdz vairāk nekā 400 miljoniem dolāru sezonā.
Svara ierobežojumi
F1 formulām ir noteikts strikts svara limits, un komandām tas ir jāievēro, ja vien nevēlas tikt diskvalificēti vēl pirms sacensību sākuma. 2023. gadā pieņemtais formulas minimālā svara ierobežojums ir 798 kg. Šajos 798 kg jāiekļaujas formulai, kas aprīkota ar sausā laika riepām, bet bez degvielas, un pilotam. Sacensībās, protams, neviens nepiedalās ar tukšu bāku. Ja komanda izlēmusi startēt ar pilnu degvielas tvertni, tad formulas kopējais svars sasniegs vismaz 908 kg, jo F1 spēkrata bākas ietilpība ir 110 kg.
Nestandarta stūre
Vērojot F1 sacensības televīzijā, reti izdodas ielūkoties formulas salonā. Ja tomēr paveicas, tad atliek vien sajūsmā noelsties, jo formula netiek vadīta, izmantojot standarta stūres ratu. Tā vietā ir taisnstūra formas stūre, kas aprīkota ar 25 pogām un
slēdžiem. Katrai pogai ir unikāla funkcija. Pilotiem ir jāapgūst visas šīs pogas, lai formulu vadītu efektīvi un produktīvi, viens nepareizs klikšķis var maksāt uzvaru.
Komandas darbs
Daudzi F1 skatītāji ar satraukumu gaida formulu boksu apmeklējumu, jo tur norisinās cīņa par ātrākās boksa ekipāžas titulu. Laiks, kurā komandas boksa ekipāža spēj nomainīt riepas un uzpildīt degvielu, ietekmē sacensību turpmāko gaitu. Vidējais pieņemamais laiks, ko ekipāža var veltīt riepu nomaiņai, ir 3 sekundes. Skan gana iespaidīgi? 2016. gadā Red Bull boksa ekipāža uzstādīja rekordu, visas riepas nomainot vien 1,82 sekundēs. Izskatās, ka šo rekordu nebūs tik viegli pārspēt.
Pilotu drošība
Visu laiku tiek runāts par formulu jaudu un ātrumu, bet reti, kad tiek pieminēts fakts, ka F1 spēkrati ir vieni no drošākajiem pasaulē. Gadu gaitā sacensībās notikušas gana daudz avāriju, protams, vairākas no tām beigušās letāli. Bet tomēr veiksmīgie gadījumi ir krietni vien vairāk nekā nāvējošie. Pastāv simtiem drošības noteikumu, kas obligāti jāievēro, lai formula vispār varētu startēt sacensībās. Liela uzmanība tiek veltīta, lai pilota kabīni padarītu pēc iespējas drošāku. Pēdējais tehnoloģiskais jauninājums ir Halo drošības sistēma.
Kopsavilkums
Šogad norisinās jau 74. Pirmās Formulas sacīkšu sezona, padarot F1 sacensības par visilgāk notiekošo un prestižāko autosacīkšu sēriju pasaulē. Lai veiksmīgi startētu sacensībās, komandām jāiegulda milzīgs darbs un jāiztērē astronomiskas summas. Bet tā ir tikai daļa no panākuma atslēgas, lielākā atbildība gulstas uz pilotu, kam jau krietni pirms sacensību sākuma mentāli un fiziski ir jāsagatavojas grūtajam braucienam. Lai no kura aspekta aplūkotu Pirmās Formulas sacensības, pilotus vai spēkratus, visa informācija ir aizraujoša un piesaistoša, ne velti F1 ir pasaulē iecienītākās sacensības un ziņu temats.



